Kaip protingai pasirinkti dviratį?

Tinkamo dviračio pasirinkimas yra labai svarbus. Juk nuo to, kokį dviratį nusipirksime priklauso ne tik mūsų patogumas ir saugumas, bet ir tai ar tęsime savo nuotykius, ar visiškai atsisakysime laisvalaikį leisti minant dviračio pedalus. Varle.lt specialistai parengė kelis patarimus, kurie turėtų palengvinti dviračio pasirinkimo procesą. 

Koks dviračio tipas?

Planuodami įsigyti dviratį pirmiausia turėtumėte pagalvoti, kur ir kaip bei kaip dažnai ir kaip ilgai juo ketinate važinėti. Žinodami atsakymus į šiuos klausimus lengviau rasite optimalų ir labiausiai jums tinkantį variantą.

Dviračiai įprastai skirstomi į kelis pagrindinius tipus:

Visureigis ATB (angl. All Terain Bike) dviratis.

Šio tipo dviračius išskiria nesudėtingas korpusas, kažkokių išskirtinių patobulinimų trūkumas bei prieinama kaina. Pagal savo konstrukciją ATB dviračiai yra artimi kalnų (MTB) ir plentiniams dviračiams. Visureigiai ATB dviračiai įprastai gaminami iš nebrangių dalių, todėl neretai turi didesnį vsorį ir mažesnį patvarumą sudėtingomis sąlygomis. Paprastai ATB dviratis turi purvasaugį, grandinės dangtį, bagažinę, lemputes. Toks universalus dviratis tiks savaitgalio šeimyniniams pasivažinėjimas, kelionei į parduotuvę ar trumpiems maršrutams mieste, pvz., į parką.

Hibridinis dviratis.

Hibridinis dviratis yra universalus. Jis turi ir kalnų, ir turistinių dviračių savybių. Tai puikus pasirinkimas pradedantiesiems, kurie dar gerai nežino, kokio dviračio jiems reikia. Hibridai tinka važiuoti ir bekele, ir miesto keliais.  Šie dviračiai turi didelio spindulio ratus, siauresnes padangas, amortizuojančią šakę. Hibrido rėmas beveik nesiskiria nuo MTB. Sėdėti ant šio dviračio yra patogu, rankoms tenka mažesnės apkrovos, nei važiuojant kalnų dviračiu. Montuojami dideli 28 colių ratai, padangos vidutinio pločio arba plačios su vidutinio gilumo protektoriumi. Šios ratų savybės puikiai tinka skrieti dideliu greičiu lygiu keliu, tačiau važiuojant bekele hibridas nėra toks manevringas, kaip kalnų dviratis.
Kitos hibridų savybės:

  • Tiesus vairas
  • Didelis pavarų skaičius
  • Centrinė ašis pakelta aukščiau nuo žemės
  • Laikikliai purvasaugiams, bagažinei, lempoms, gertuvei tvirtinti.
  • Svirtiniai arba diskiniai stabdžiai

Plento dviratis

Plento dviratis skirtas važinėjimui dideliu greičiu. Būdingi bruožai: 28‘‘ ratai, lengvumas, siauros padangos be protektoriaus, klasikinis lenktas rėmas, siauras vairas ir iškeltas aukštai balnelis.

Dviračio rėmas yra labai lengvas. Sėdyne iškelta aukštai, o vairuotojas sėdi pasilenkęs kuo arčiau vairo, kad būtų kuo mažesnis vėjo pasipriešinimas. Vairas siauras, jo forma primena avino ragus. Pavarų skaičius priklauso nuo dviračio paskirties. Sportiniai dviračiai dažniausiai komplektuojami su dviem žvaigždėm priekyje, mėgėjiški būna su dvejomis arba trejomis žvaigždėmis. Galinių žvaigždžių skaičius gali svyruoti nuo 8 iki 11. Kuo lengvesnis rėmas – tuo geriau. Profesionalūs plento dviračiai gaminami iš anglies pluošto.

  • Plento dviračio pliusai: greitas, mažas svoris.
  • Plento dviračio minusai: galima važiuoti tik lygiu keliu, nepatogus.

Krosinis dviratis

Sportiniai dviračiai skirti važinėti nelygiais paviršiais. Krosiniai dviračiai – tai tarpinis variantas dviračių, skirtų važinėjumui lygia kieta danga ir tų, kurie labiau tinkami bekelėms. Forma primena plentinius dviračius. Palyginus su plentiniais, krosiniai dviračiai turi storesnius ratus ir neturi amortizuojančios šakės.

Kalnų dviratis MTB (angl. Mountain Terrain Bike)

Kalnų dviratis MTB (angl. Mountain Terrain Bike). Šiuo metu tai populiariausi dviračiai. Kalnų dviračiai turi specialius sustiprintus rėmus, mažesnį ratlankio spindulį ir platesnes padangas. Jų konstrukcija lemia, kad šio tipo dviračiai skirti važinėti nelygiais ir kalnuotais keliais, bekelėmis, po smėlį ir balas. Kalnų dviračių komplektaciją sudaro didelis pavarų skaičius (paprastai jų būna nuo 21 iki 30), dėl to šis dviratis yra efektyviausias nelygiose vietovėse. Juo galima važiuoti bet kokia danga: purvu, smėliu, žvyru, akmenimis, miško takais, kalvotomis vietovėmis. Padangos plačios ir su giliu protektoriumi, kad neslystų važiuojant purvina ir šlapia kelio danga. MTB priekinės žvaigždės yra aukščiau nei kitų dviračių, todėl jų pravažumas yra didesnis. Vairas tiesus ir platus,stabdžių rankenos ir pavarų perjungėjai lengvai pasiekiami, kad dviratininkas galėtų visą laiką laikyti rankas ant stabdžių rankenėlių. Stabdžiai gali būti svirtiniai arba diskiniai. Pastarasis variantas geresnis, nes stabdymui netrukdo ant ratų esantis purvas. MTB būna standūs arba su amortizuojančia pakaba. Amortizatoriai suteikia didesnį komfortą važiuojant nelygia vietove, sumažina dinaminę apkrovą tenkančią ratams ir užtikrina didesnį sukibimą leidžiantis nuo kalno.

Treko dviratis

Treko dviratis (dar vadinamas turistiniu) yra idealus ilgesnių distancijų išvykoms ne itin sudėtingoje teritorijoje. Įprastai turi 28‘‘ ratus, nors pasitaiko ir 26‘‘ modelių, primenančių kalnų dviračius. Treko dviračiai paprastai pasižymi gana turtingu aprūpinimu (dinaminiai žibintai, purvasaugiai, bagažinės, kapšai) ir tarpinėmis tarp kalnų ir krosinio dviračių padangomis bei rėmu, įgalinančiu važiavimą vertikalesnėje padėtyje nei važiuojant plentiniu dviračiu.

Vairas klasikinės formos, gali būti su ragais. Dėl dviračio formos ant jo galima sėdėti išsitiesus – tai yra labai patogu, ypač ilgose kelionėse. Ilga dviračio bazė mažina kratymą važiavimo metu, leidžia važiuoti nelaikant vairo rankose, mažina manevringumą, kuris ilgose kelionėse nėra būtinas.
Dažnai turistiniuose dviračiuose būna priekinis amortizatorius, montuojamos išorinės pavaros. Priklausomai nuo įrangos, svoris gali svyruoti nuo 14 iki 20 kg.

  • Treko dviračio pliusai: tinka ir ilgoms, ir trumpoms išvykoms; tinka važiuoti asfaltu, žvyru ar miško keliais.
  • Treko dviračio minusai: didelis svoris.

Yra nemažai dviračių, kuriuos sudėtinga priskirti prieš tai minėtiems tipams, tai, pvz., sulankstomi dviračiai, miesto dviračiai, kt. Taip pat pažymima, jog egzistuoja ir kitokių skirstymų, tačiau bet kokiu atveju dviračio pasirinkimą reikėtų pradėti nuo apmąstymų, kokios paskirties mums dviračio reikia, t.y. kur ir kaip dažnai su juo planuojame keliauti.

Miesto dviračiai yra skirti patogiam važiavimui miesto gatvėse. Jų vairo forma yra lenkta, o atstumas nuo vairo iki sėdynės yra trumpesnis nei kitų dviračių. Vairuotojas ant dviračio gali sėdėti vertikalioje pozicijoje, todėl jais važiuoti yra labai patogu. Miesto dviračiai komplektuojami su purvasaugiais, bagažine, šviesomis, grandinės ir sijono apranga.
Moteriški dviračiai turi žemą apatinę dalį, kad nereikėtu aukštai kelti kojos. Vyriškų dviračių rėmas turi vamzdį rėmo viršuje. Dažniausiai miesto dviračiai yra montuojami su vidinėmis pavaromis.

  • Miesto dviračių pliusai: patogus sėdėjimas, įvairių spalvų modeliai.
  • Miesto dviračių minusai: santykinai didelis svoris, sunkiau minti į kalną.

1

PLENTAS-mygtukas

2Kalnų dviratis

KALNUmygtukas

3Treko dviratis

TREKOmygtukas

4Hibridinis dviratis

HIBRIDmygtukas

5Triatlono dviratis

Koks dviračio rėmas?

Dviračių rėmų gamybos technologijos tampa vis pažangesnės. Anksčiau 100% rinkos dalį sudariusius sunkius ir korozijai linkusius plieninius rėmus išstumia kitos – lengvesnės ir patvaresnės medžiagos.

  • Aliuminio rėmai. Lengvi, standūs, gerai atlaikantys krūvius. Geriausias derinys – su amortizatoriais sugerenčiais sukrėtimus.
  • Chromo-molibdeno lydinio rėmai. Lengvesni nei plieniniai, atsparūs korozijai, geriau absorbuoja svyravimus.
  • Anglies pluošto rėmai. Tai šiuolaikiškiausios technologijos rėmai sportininkams. Šie rėmai yra lengvi ir labai patvarūs. Pasižymi tobulu ir tolygiu apkrovos paskirstymu transportuojant.
  • Plieno lydinių rėmai. Anksčiau tai buvo populiariausia medžiaga, naudojama dviračių gamyboje. Šiuo metu naudojami tik lydiniai. Pigiausi dviračiai turi rėmą pagamintą iš „Hi-Ten“ (angl. High Tensile Steel) plieno. Tai įprasta konstrukcija su padidintu anglies kiekiu sudėtyje.

Dviračių rėmo dydis

Rėmo dydis (dviračio aukštis) yra pagrindinis faktorius, darantis įtaką važiavimo patogumui. Važiavimas dviračiu, kuriame vairas pernelyg žemai ar pernelyg arti balnelio yra tikra katorga stuburui. Abejotiną malonumą taip pat patirsite jei keliais sieksite pasmakrę arba jei sustabdę dviratį negalėsite koja pasiekti žemės. Tam, kad važiavimas dviračiu būtų patogus, o pastangos, dedamos pedalų paspaudimui teiktų laukiamus rezultatus, privalote sėdėti taisyklingoje padėtyje. Atstumas nuo vairo, balnelio, žemės turi būti idealiai pritaikyti prie jūsų ūgio ir dviračio tipo, kuris nulemia kūno padėtį.

Stovėdamas ant abiejų kojų dviratininkas turėtų turėti galimybę pakelti priekinį ratą apie 5-10 cm. – tai yra saugus dydis. Atkreipkite dėmesį, kad rėmas ir priekinis amortizatorius būtų pritaikyti prie diskinių stabdžių, bagažinės, purvasaugių ir krepšių įrengimo.

Kartais rėmo dydį rekomenduojama rinktis atsižvelgiant į savo ūgį:

Rėmo dydis: Ūgis
14‘‘ 135-155 cm
16‘‘ 150-165 cm
18‘‘ 165-178 cm
20‘‘ 175-185 cm
22‘‘ 185-195 cm
24‘‘ 190-210 ir >

Dviračių stabdžiai

Stabdžiai – tai dviračio elementas, kuris gali lemti tai, ar pajėgsite sustabdyti dviratį vos išvydę už kampo pasirodžiusį automobilį ar tik po jo ratais. Todėl įsigyjant dviratį labai svarbu nemažai dėmesio skirti stabdžiams.

Išskiriami 3 pagrindiniai stabdžių tipai:

V-brake stabdžiai

V-brake šiuo metu yra stabdžių standartas. Šie stabdžiai lengvi, paprastos konstrukcijos ir gerai perduoda delno paspaudimo jėgą (su sąlyga, kad yra tinkamai sureguliuoti ir neturi nusitrynusių blokų). V-brake leidžia lengvai išimti ratą; juos paprasta išlaikyti. Stabdžių efektyvumas sumažėja, kai ratai šlapi ar purvini. Kalnuotuose keliuose ir ekstremalaus eksploatavimo metu jų efektyvumas mažėja: labai įkaista ir dėvisi.

Pastaba. Venkite v-brake tipo stabdžių pagamintų iš plastiko!

Būgniniai stabdžiai

Būgniniai stabdžiai yra pažangesnė konstrukcija, tačiau tuo pačiu lemianti ir didesnę dviračio kainą. Šių stabdžių privalumas – jų veikimo efektyvumas nepriklauso nuo išorinių sąlygų (vandens, smėlio).

Diskiniai stabdžiai

Diskiniai stabdžiai panašiai kaip ir būgniniai, yra būdingi daugiau kainuojantiems dviračių modeliams. Labai gerai atlieka savo funkcijas esant sudėtingoms oro sąlygoms. Pasižymi didesniu patikimumu, tačiau tai atsiliepia brangesniame jų išlaikyme.

Pastaba. Tikrindami stabdžių efektyvumą atkreipkite dėmesį į stabdžių rankenas ant vairo. Patikrinkite, ar jos nepagamintos iš blogos kokybės plastiko, kuris deformuojasi nuo jūsų paspaudimo.

Pavarų perjungiklis

Pavarų perjungiklis – dviračio elementas, turintis esminę reikšmę maksimaliam energijos, skiriamos jo varomajai jėgai sukurti ir optimaliam važiavimo greičiui pasiekti, panaudojimui. Turėtų pasižymėti atitinkamu perjungimų diapazonu, atitinkančiu sąlygas, kuriomis esant judėsite ir leisti greitai ir be garso perjungti „bėgius“.

Amortizatoriai

Geriausiai amortizatorių teikiamą patogumą ir saugumą įvertins tie, kurie po naudojimosi dviračiu, aprūpinto amortizatoriais persėda ant „nuogo“ dviračio, t.y., jų neturinčio modelio. Skirtumas jaučiamas iškart. Dviratis yra kietas, skauda riešus, o balnelis, kad ir koks minkštas, neapsaugo nuo smūgių jutimo. Prie viso to prisideda mažesnis sukibimas su danga įdubose ir kur kas mažiau veiksmingas stabdymas.

Amortizatorių pasirinkimas rinkoje didžiulis. Skirtumai tarp modelių paremti slopinimo sistemos ypatumais, jų konstrukcija ir svoriu. Paprastai amortizatoriuose yra galimybė sureguliuoti amortizacijos laipsnį.

Balnelis

Balnelių gamyboje pastebima ryški pažanga. Šiuo metu dviračių sėdynės turi profiliuotas formas, pritaikytas prie dubens ir uodeginės ergonomijos. Siekiant padidinti važiavimo patogumą balneliai pripildomi įvairaus tipo įdėklais – nuo plastmasinių medžiagų, putų, kempinių iki gelio medžiagų.

Padangos

Didelė pasiūla apsunkina pasirinkimą, tačiau svarbiausia čia vadovautis atsižvelgimu į dangos, kuria dažniausiai planuojame važinėti, rūšį.

Vairas

Patogus dviračio vairas turėtų pasižymėti keliais atraminiais rankoms punktais (iš bėdos gali būti kampai).

Apšvietimas

Rekomenduojama naudoti apšvietimą, veikiantį baterijų pagrindu. Mobilus apšvietimo tipas suteikia daugiau galimybių ir gali pasitarnauti kaip tradicinis žibintuvėlis.

Dėtuvės, krepšiai

Čia nepaprastai svarbus patvarumas, atsparumas vandeniui ir talpumas. Taip pat reiškmingas paprastas montavimo ir nuėmimo būdas. Idealiuoju atveju ant dėtuvių ir krepšių turėtų būti atšvaitai, prisidedantys prie didesnio bendro dviračio saugumo.

Pakojis

Apie vieną svarbiausių elementų neretai visai pamirštama. Tai būtent pakojis palengvina gyvenimą, jei kelionės metu sustabdome užkasti ar pasidaryti nuotraukų.

 Priedai

„Nuogas“ dviratis pats savaime jau atlieka savo pagrindinę funkciją – važiuoja. Tačiau yra nemažai priedų, galinčių padidinti kiekvienos kelionės patogumą ir saugumą. Tokių produktų pasirinkimas yra milžiniškas ir apima produktus nuo spidometrų, žibintų, purvasaugių, pakojų, butelių laikiklių iki skambučių ant krepšių ir pačių krepšių. Svarbu yra juos rinktis saikingai, nes kiekvienas priedas atitinkamai daugiau ar mažiau padidina dviračio svorį.

dviračių nauda sveikatai ir priedai-infografikas

Kupinų įspūdžių išvykų ir malonumą teikiančio važiavimo!

dviračiai

Parašykite komentarą