Electron – elektrinis automobilis tautai

Padangų prekybos tinklas Vianor ėmėsi neįprastos novatoriškos veiklos – sukonstruotas nebrangus ir efektyvus elektromobilis.

Idėja pasigaminti savo elektrinį automobilį kilo dėl paprastų pragmatiškų priežasčių – degalų kainos. Anot Vianor vadovo ir pagrindinio Electron projekto autoriaus Donato Skulskio, pirmiausia tokio automobilio reikėjo tiesiog kelis kartus per dieną važinėti po keliolika kilometrų iš įmonės parduotuvės į sandėlį.

Elektrinį automobilį buvo pradėta kurti nuo nulio, taip gimė pirmasis prototipinis bagis. Pasiteisinus idėjai imtasi realaus automobilio, kuriuo būtų galima važinėti kasdien kaip įprastu benzininiu ar dyzeliniu modeliu, ir kuris būtų kiek įmanoma nebrangus. Kadangi patiems gaminti kėbulą yra praktiškai neįmanoma ir neefektyvu, pasirinktas lengvas, aptakus ir kone idealiai elektros sistemai tinkantis Renault Twingo. Originalusis modelis buvo gaminamas net 15 metų (ir iki šiol yra surenkamas Kolumbijoje), todėl automobilių donorų pasirinkimas yra didžiulis, atsarginių dalių gausu, viskas nebrangiai kainuoja.

Tiesa, norint pritaikyti Twingo elektros sistemai, pirmiausia dėl gan didelio akumuliatorių svorio teko atsisakyti galinių sėdynių. Tad Electron yra tarsi nedidukas dvivietis automobilis, į kurį galima prigrūsti visai nemažai daiktų (įsivaizdavimui – telpa keturi padangų komplektai). Galbūt galinės sėdynės nebuvimas ir rimtas trūkumas, bet vargu ar Electron bent jau kol kas būtų naudojamas kaip vienintelis automobilis šeimoje, o kasdieniams rūpesčiams dažniausiai dviviečio automobilio visiškai pakanka – atkreipkite dėmesį į vis dažniau gatvėse matomus Smart. Na o be šio Twingo ateityje planuojami ir kiti modeliai: Twingo pikapas, didesnis keturduris su visomis sėdynėmis, sportiškas kupė.

Electron galios sistemą sudaro 15 kW variklis ir tradiciniai švininiai akumuliatoriai. Pastarieji vietoj didžiųjų gamintojų naudojamų ličio jonų baterijų pasirinkti dėl kelių priežasčių. Pirmiausia, smarkiai skiriasi jų kaina, antra – ličio jonų baterijų negalima įkrauti esant žemesnei nei 10 laipsnių šalčio temperatūrai. Dar svarbu tai, kad švininiai akumuliatoriai efektyviau veikia juos dažniau įkraunant, tad net ir turint laisvų dvidešimt minučių verta automobilį įjungti į įprastą 220V elektros lizdą. Visiškai įkrauti Electron akumuliatoriai leidžia nuvažiuoti 70 km, bet anot Donato, jis kasdien be problemų po kelis kartus įkraudamas automobilį nuvažiuoja dukart didesnį atstumą. Bendrai akumuliatoriai turėtų laikyti 5-7 metus, per kuriuos jų kaina visiškai atsiperka. Panaudotus akumuliatorius supirks pati įmonė.

Sukurti veikiantį elektrinį automobilį nėra visas darbas – juo bus sudėtinga naudotis jei nebus galimybių jį patogiai įkrauti. Electron komanda jau pradėjo tartis su įvairiomis įmonėmis, degalinių tinklais, net kviesti pavienius entuziastus prisidėti prie nemokamo įkrovimo tinklo formavimo. Automobilius bus galima įkrauti Vianor salonuose, kurių įvairiuose Lietuvos miestuose jau yra devyni. O tikimybė, kad bus galima nemokamai įkrauti automobilį degalinėse ar kitose vietose didelė dėl paprastos priežasties: valanda įkrovimo įmonei kainuos maždaug pusę lito, o juk per tą laiką automobilio vairuotojas turės kažką veikti. Tai ir didesnis klientų lojalumas, ir papildomos pajamos degalinėms, kavinėms ar panašaus tipo įmonėms.  

Electron Twingo buvo pirmą kartą viešai pristatytas Kauno automobilių parodoje ir sulaukė didžiulio susidomėjimo bei nesibaigiančio klausimų srauto. Bet jokia teorija nebus tokia efektyvi kaip praktika, tad sėdome pasivažinėti automobiliu. Pirmas įspūdis keistokas – atrodo tarsi važiuotum miniatiūriniame troleibuse, nes sklinda šiek tiek panašus garsas. Pats automobilio valdymas nesiskiria nuo tradicinio, naudojama įprasta mechaninė pavarų dėžė. Anot Donato, ne viena Vakarų įmonė jau susidūrė su problemomis, kai nedideli elektriniai vieną pavarą turintys automobiliai nesugeba įveikti net mažos įkalnės. Važiuojant akivaizdžiai paaiškėja ir rodos nediduko variklio adekvatumas. Spustelėjus daugiau, ekrane galima matyti apie 10 kW skaičių, o maksimaliai trumpam jo galia gali pasiekti ir 17 kW. Techniškai galingesnį variklį galima montuoti be jokių problemų, tik tuomet atitinkamai mažės nuvažiuojamas atstumas ir didės kaina.

Na o kalbant apie kainas, Electron sumanytojų tikslas yra pasiūlyti iki 30 000 Lt kainuojantį automobilį, tad pirmiesiems pirkėjams elektrinis Twingo siūlomas už 25 000 Lt. Galbūt tai atrodo daug už „seną mažą Renault“, bet, palyginti, naujas visiškai elektrinis Nissan Leaf kainuoja apie 140 000 Lt (kol kas arčiausiai parduodamas Estijoje).

Electron iniciatoriams dar liko išspręsti keletą su automobilio naudojimo patogumu susijusių klausimų, tokių kaip autonominis šildymas, ištraukiamas įkrovimo kištukas bei automobilio registravimas. Darbai sklandžiai vyksta, planuojama, kad pirmieji pirkėjai automobiliu galės važinėtis jau pavasarį. Nuodugni informacija apie Electron idėją, automobilį, jo techninės charakteristikos ir naujienos – svetainėje www.electron.lt.

Join the discussion

El. pašto adresas nebus skelbiamas.